Ga naar inhoud
← De Sociale Troonrede 2018

NS Stations en Roetz-Bikes Copy

Piero Witmer, productmanager OV-fiets van NS Services, vertelt dat hij al enige tijd nadacht over een andere oplossing voor afgeschreven OV-fietsen toen hij werd benaderd door de duurzaamheidsafdeling van NS. Zij vroegen hem om samen een alternatief scenario voor het hergebruik van deze fietsen te onderzoeken. Witmer was meteen enthousiast maar twijfelde over de haalbaarheid: “Onze voorkeur ging uit naar een scenario waarin onderdelen van oude OV-fietsen gebruikt werden als basis voor nieuwe exemplaren. Op papier kon het, maar ik had veel vraagtekens bij hoe het zou werken in praktijk. Zou de kwaliteit wel voldoende zijn? En hoe zat het met de betaalbaarheid van de fiets?” Social enterprise Roetz-Bikes zou bewijzen dat het mogelijk is.

“We waren blij toen we met Roetz-Bikes in contact kwamen en ontdekten dat zij precies in huis hadden wat wij zochten.” Toch was samenwerking, ondanks de goede match, zeker niet vanzelfsprekend vertelt Witmer: “Je gaat zo’n samenwerking niet zomaar aan. Er stond voor ons veel op het spel, bijvoorbeeld als het gaat om aansprakelijkheid. Het was belangrijk alles tot op de laatste komma af te stemmen. We hadden het beste met elkaar voor maar je moet heldere afspraken maken en er super professioneel in zitten.”

“We begonnen met een pilot van 100 fietsen. Gaandeweg ontdek je dan eigenlijk pas hoe hoog de eisen zijn die je stelt aan zo’n product. Gelukkig bleef Roetz-Bikes maar met oplossingen komen. Het was een proces van de lange adem. Knap hoe zij dat, als relatief kleine partij, volhielden.”

De gehele blog lezen? Ga naar: https://www.buy-social.nl/nieuws/blogs/buy-social-blog-ns-stations-en-roetz-bikes