Ga naar inhoud
Buurtmobiel OVV Vastgoed
← De Sociale Troonrede 2018

“Het begint met beleving toe te voegen aan een rit!”

De NOS kopte in april 2017 met Overdekte golfkarretjes wapen tegen eenzaamheid’. De mogelijkmakers van dit concept, Bob van Overvecht Vastgoed en Moyra en Jeroen van Stichting Buurt Mobiel, zijn de laatste paar jaar gaan samenwerken om in de Utrechtse wijk Overvecht elektrisch vervoer aan te bieden wat duurzaam, plezierig, comfortabel en veilig is voor korte afstanden. Vrijwilligers besturen de voertuigen en halen mensen thuis op, brengen hen weg of stoppen onderweg om iemand in te laten stappen. Er zijn geen haltes of vaste opstappunten. In dit artikel delen zij hun kennis over het starten van een sociale onderneming en samenwerking met de commerciële sector.

Verbinding in de wijk

Ze ontmoetten elkaar een paar jaar geleden op een ‘open initiatief avond’. “Het was georganiseerd vanuit de gemeente; er waren workshops over gebiedspromotie in Utrecht.” vertelde Bob. “Er stonden ineens twee enthousiaste personen voor mij die een idee hadden om verbinding in de wijk terug te brengen door middel van elektrische voertuigen.” De roots van Bob liggen in dezelfde wijk waar Moyra en Jeroen plannen voor hadden. “Ik ben geboren en getogen in Overvecht. Mijn ouders hebben hier altijd een winkel gehad, ons zakelijk bestaansrecht ligt voor een deel in de wijk. Daarom vind ik het mooi dat als je in staat bent om iets terug te doen, dat in een omgeving te doen die je het gunt. Daar komt mijn gevoel voor de wijk Overvecht vandaan.” Bob werd enthousiast van het verhaal. Deels omdat het in ‘zijn’ wijk zou worden opgestart, maar ook omdat Overvecht een wijk is die ‘te vaak negatief in het nieuws is’. Hij wil de wijk graag helpen met projecten, met energie, om het goed op de kaart te zetten. Zo geschiedde, een match werd gemaakt.

Ere wie ere toekomt

Wanneer we het hebben over de samenwerking wil Bob de kanttekening plaatsen dat hij vooral achter de schermen met Jeroen en Moyra heeft gewerkt. Zij hebben het plan opgesteld, marktonderzoek gedaan naar behoeften in de wijk en kijken constant naar haalbaarheid. Bob faciliteerde Stichting Buurt Mobiel met coaching en het zoeken naar financiering, maar het succes behoort volgens hem toe aan Jeroen en Moyra.

“We hebben gesprekken gevoerd om af en toe iets los te maken. Wat ik belangrijk vind is dat de kracht en het succes bij hen ligt. Ik heb ze op een paar punten gefaciliteerd, met een plek en een beetje steun bij het vinden van financiering om de Buurt Mobiels te kunnen kopen en gewoon hier en daar wat coaching. Maar ik vind het belangrijk om te kijken als je aan de slag gaat met elkaar: leunen ze op je of kun je op momenten faciliteren.” – Bob

Moyra onderstreept dat ze het faciliteren van Bob als een boost heeft ervaren. “Als we dat het eerste anderhalf jaar niet hadden gehad, dan hadden we hier nu niet gestaan.” Het verhaal van de Buurt Mobiel klopt voor ons allemaal in de samenwerking. De klanten zijn tevreden, de vrijwilligers zijn tevreden, lokale ondernemers doen mee, die verkopen de strippenkaarten voor niks. Er is iets toegevoegd wat er nog niet was in de wijk. Daardoor komen mensen letterlijk in beweging. Ze gaan weer meedoen in de wijk. Wij zijn een soort verbindende schakel als Buurt Mobiel.”

Starten en dan ook volhouden

Bob spreekt vanuit zijn bedrijf veel mensen met ideeën. Hij stelt dat het bij deze ontmoetingen draait om een ‘bepaald onderbuikgevoel’ waar vanuit hij handelt. “Veel mensen hebben plannen, maar hoe realistisch is het om het tot een goed einde te brengen?” Voor Bob is het elke keer weer een inschatting die hij maakt. “Heb je mensen voor je die goed scherp hebben wat ze gaan doen? Weten ze wat er van hun verwacht wordt? Starten kan iedereen, maar volhouden.. daar wordt het verschil gemaakt!”

Volhouden.. daar zit wat in. Want ook voor Jeroen en Moyra was het ook volhouden in het begin. Wanneer ik vraag waarom je dan toch doorgaat stellen ze allebei dat dit ‘hun kindje’ is. Ze zijn naar samenwerkingen gaan zoeken (en dat doen ze nog steeds) die niet alleen over een zak geld gaan. “Dat is de meest gemaakte fout”, zegt Jeroen, “dat mensen gelijk vragen: sponsor mij. Maar samenwerking kan in heel veel andere dingen zitten.” Ze zoeken naar samenwerkingen waarbij de visie van de Buurt Mobiel door beide partijen worden onderschreven. “Iemand stapt in of niet, als het niet klopt dan ga je naar de volgende” stelt Moyra.

Tips en tricks

Voor startende (sociaal) ondernemers hebben Bob, Jeroen en Moyra een paar tips:

  1. Goede voorbereiding is cruciaal. “Op het moment dat je bedrijf gaat draaien dan kom je op een gegeven moment in de normale bedrijfsvoering en dan zie je dat dat zo veel tijd opslokt zodat je dingen die je had willen uitzoeken steeds lastiger wordt. Je moet door innoveren. Je moet voorkomen dat je achter de feiten aan gaat lopen.” – Bob
  2. Houd het overzicht. “Als je op te veel facetten moet gaan bijsturen dan raak je het overzicht kwijt. De business-case: het operationele deel, daar moet je gevoel bij krijgen door het te gaan doen. De business-case, de cijfers, de funding, financiën, het zijn cruciale dingen van je bedrijfsvoering. Vooral als je met je hart bezig bent, dan zijn cijfers altijd het minst leuk, maar ze zijn cruciaal om bestaansrecht te hebben, om continuïteit te hebben.” – Bob
  3. Wed niet altijd op 1 paard. “Zorg dat je altijd nog iets achter de hand hebt. Mocht er een ding tegenvallen, dat je snel kunt switchen. Keuzes maken tussen wat core-business is, en wat bijzaak is.” – Moyra
  4. Gebruik het Business Model Canvas. “Acht uur lang bij elkaar in een kamer en allemaal vragen stellen. Het Canvas pak je er elk half jaar bij om te kijken welke kansen je ziet. Zorg dat je telkens de tijd neemt voor reflectie. Om echt even pas op de plaats te maken. Eerlijk zijn: wat gaat wel en niet goed. Is de investering waard op de dingen die niet goed gaan? Is er een markt voor? En doorgaan! Niet stilstaan.” – Jeroen
  5. Weet wat je stip op de horizon is. “Wees realistisch en weet wat je stip op de horizon is. Dan kan je ook op tijd anticiperen als dit nodig is.” – Moyra
  6. Vind in de samenwerking hét raakvlak. “Bob zoekt ook naar kansen, nieuwe ideeën, is bezig met out-of-the-box denken, vernieuwing en een positief imago voor Overvecht. Dat is waar ons raakvlak zat.”
  7. Wees eerlijk tegen jezelf. “Als ondernemer word je geconfronteerd met jezelf, je kunt geen vingers wijzen. De ondernemer is altijd verantwoordelijk. Het is een confronterend bestaan. Je leert er veel van. Volgens mij moet je als ondernemer hard willen werken. Als je geen harde werker bent dan gaat het mis. Hier zitten twee mensen voor mij die eerlijk naar zichzelf hebben gekeken in de spiegel, en hebben uitgesproken naar zichzelf: kunnen wij dit? En het blijkt dat ze dat kunnen! Dat vind ik heel stoer. Het vergt lef, discipline, doorzettingsvermogen. Dat is een mix van eigenschappen die je nodig hebt.” – Bob
  8. Verleiden is leuker dan dwingen.  “Ik zou vooral de mooie samenwerkingen delen met anderen en op die manier inspireren. Dit werkt goed en is heel leuk om te doen. Ik heb geluk he, ik bouw voort op wat mijn ouders hebben opgebouwd. Ik maak nu mijn eigen keuzes. Er gaat een wereld open om als deel van je bedrijfsvoering dit te doen. Die successen laten zien aan collega ondernemers, als je dit doet daar word je ook blij van.” – Bob
  9. Weet wat het speelveld is! “Dit soort ontwikkelingen en innovaties moeten vanuit onderop komen, vanuit behoefte van een wijk. Doe onderzoek, is er behoefte? Weet wat het speelveld is!” – Jeroen

Met dank aan:

  1. Bob Scherrenberg van Overvecht Vastgoed en
  2. Moyra Haaxma en Jeroen Blokland van de Buurt Mobiel

Geschreven door:

  1. Fleur van IJperen